Пенсійний фонд України інформує
Чи призначать субсидію, якщо було продано одну квартиру, а куплено іншу?
У разі купівлі квартири (чи будинку) після продажу іншої квартири (будинку) субсидію можуть призначити протягом шести місяців. Але за умови, що таке житло – єдине житлове приміщенням у власності особи, і це підтверджується документами.
Доходи від такого продажу не враховуються у сукупному доході домогосподарства.
Електронні сервіси ПФУ.
В умовах сьогодення все більшої популярності набувають електронні сервіси.
На вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/) користувачі можуть знайти та скористатись значною кількістю послуг, які надаються online.
Завдяки впровадженню централізованих інформаційних технологій застраховані особи та пенсіонери мають можливість:
- отримувати дані персональної електронної облікової картки застрахованої особи та інші відомості з Реєстру застрахованих осіб (інформація про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), сплачені страхові внески, набутий страховий стаж);
- контролювати сплату роботодавцями страхових внесків;
- мати доступ до наявних відомостей своєї електронної трудової книжки;
- мати доступ до своєї електронної пенсійної справи (пенсіонеру);
- подати заяву на призначення або перерахунок пенсії, житлової субсидії або пільги;
- подати заяву на оформлення пенсійного посвідчення;
- надіслати дані для внесення змін до пенсійної справи;
- подавати звернення (запит, пропозицію) та переглядати стан їх опрацювання;
- одержувати та переглядати повідомлення від Фонду.
Крім того, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України реалізовано сервіс “Пенсійний калькулятор”, з допомогою якого можна порахувати орієнтовний розмір майбутньої пенсії.
Нагадаємо, що увійти в особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України можна за допомогою Дія.Підпис; кваліфікованого електронного підпису (#КЕП) або засобами Інтегрованої системи електронної ідентифікації ID.GOV.UA, зокрема, з використанням технологій #BankID.
Доступ до електронних сервісів Пенсійного фонду України можна отримати як зі стаціонарних комп’ютерів, так і з мобільних телефонів, завантаживши застосунок “Пенсійний фонд”.
Розрахунок субсидії на опалення житлового приміщення.
Якщо для опалення житлового приміщення одночасно використовується теплова енергія та/або природний газ, та/або електрична енергія, – соціальні нормативи для опалення чи теплопостачання приміщення під час розрахунку житлової субсидії застосовуються тільки на одну комунальну послугу за вибором людини.
Проте це обмеження не стосується випадків, коли в багатоквартирних житлових будинках споживачам, що встановили автономні системи опалення, нараховується плата за послугу з постачання теплової енергії (для опалення місць загального користування, на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі тощо), у такому разі субсидія призначається на обидві послуги.
Як виправити дані в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ.
На кожну застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування створено персональну електронну облікову картку з унікальним номером, де зберігається інформація про заробіток людини, стаж тощо.
Переглянути інформацію про себе, що відображена в такій обліковій картці, можна в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/), авторизувавшись за допомогою кваліфікованого електронного підпису (#КЕП).
Якщо застрахована особа в своєму особистому кабінеті виявила некоректні, неактуальні чи неправильні відомості (наприклад, незмінене прізвище після заміжжя, помилку в даті народження тощо), необхідно звернутися до Фонду для актуалізації даних, заповнивши “Анкету для зміни даних в Реєстрі застрахованих осіб” (далі — Анкета).
Алгоритм дій
1. У особистому кабінеті, в лівому боковому меню розділу “Комунікації з ПФУ” оберіть пункт “Анкета для зміни даних в Реєстрі застрахованих осіб”.
2. Заповніть екранну форму Анкети.
3. Поставте мітку у чек-боксі “Я даю згоду на передачу та обробку моїх персональних даних”.
4. Прикріпіть скан-копію паспорта, а також документів, що підтверджують зміну даних (наприклад, свідоцтво про шлюб).
5. Підпишіть Анкету КЕП. Для цього оберіть файл ключа та введіть пароль.
6. Натисніть кнопку “Відправити до ПФУ”. Після відправлення заяви на екрані з’явиться повідомлення “Запис збережено та відправлено на розгляд до ПФУ”.
7. Результат обробки заяви можна переглянути в особистому кабінеті в розділі “Мої звернення”. Після того, як фахівець Фонду опрацює Анкету, звернення набуде статусу “Виконано”.
Увага! Дистанційний спосіб подачі документів до Пенсійного фонду України — найсучасніший та найзручніший. Проте, якщо ви не маєте можливості використовувати електронні сервіси, можна звернутися до будь-якого зручного сервісного центру головних управлінь Пенсійного фонду України в областях та м. Києві особисто або через свого уповноваженого представника.
Право на призначення житлової субсидії.
Субсидія — це адресна допомога, що надається на погашення витрат з оплати житлово-комунальних послуг. Призначається вона, якщо доходи мешканців домогосподарства, що проживають в житловому приміщенні, не дають змоги самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, комунальні послуги, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Обов’язковий відсоток платежу для кожної сім’ї залежить від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства. Обчислюють його в розрахунку на одну людину. Визначається такий платіж індивідуально за єдиною формулою: середньомісячний дохід домогосподарства в розрахунку на одну особу ділиться на розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, потім отриманий результат ділиться на 2 і множиться на 15 відсотків. Це базова норма плати за послуги.
Такий підхід забезпечує принцип соціальної справедливості – що менші доходи домогосподарства, то меншим є відсоток обов’язкового платежу за житлово-комунальні послуги і, відповідно, більший розмір субсидії.
Довідково: Формула, за якою визначається обов’язковий платіж, визначена постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1156 “Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії”. Соціальна норма житла та соціальні нормативи, у межах яких держава надає субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, установлені постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409 “Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування”.
Житлові пільги, які надаються з урахуванням доходів громадян.
Перелік пільг з оплати житлово-комунальних послуг, що надаються з урахуванням доходів, визначено Порядком надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 389). До таких пільг належать, зокрема, пільги з оплати:
- житла (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком;
- комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, тепло- та електропостачання, природний газ (в тому числі транспортування, розподіл та постачання), централізоване опалення, вивезення побутових відходів);
- палива та скрапленого газу.
Пільги надаються, якщо середньомісячний сукупний дохід сім’ї пільговика в розрахунку на одну людину за шість місяців, що передують місяцю звернення, не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (у 2023 році це 3760 грн). Пільга призначається на 12 місяців з місяця, коли таке право виникає.
Пільга на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, з урахуванням середньомісячного доходу надається, зокрема:
У розмірі 100 % знижки:
- особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (стаття 11 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту“) та члени сімей померлої особи, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною (батьки, дружина (чоловік);
- пенсіонерам, які раніше працювали педагогічними, медичними та фармацевтичними працівниками, спеціалістами із захисту рослин, працівниками бібліотек у сільській місцевості і селищах міського типу;
- особам, які проживають у сільській місцевості та селищах міського типу, які працюють / раніше працювали в музеях, державних та комунальних закладах культури, закладах освіти сфери культури.
У розмірі 50 % знижки:
- багатодітним сім'ям, дитячим будинкам сімейного типу, прийомним сім'ям, сім'ям опікунів (піклувальників);
- батькам та членам сім’ї особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які загинули (померли) або зникли безвісти під час виконання службових обов’язків;
- особам, звільненим із служби цивільного захисту за віком, через хворобу або за вислугою років, та які стали особами з інвалідністю під час виконання службових обов’язків, та члени їх сімей;
- дружині (чоловіку) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до категорії 3, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою;
- сім’ї, що має дитину з інвалідністю;
- учасникам війни;
- окремим категоріям осіб, з числа жертв нацистських переслідувань;
У розмірі 25 % знижки:
- дітям війни.
Якщо дохід сім’ї пільговика перевищує той, що дає право на пільгу, – людина (представник пільгової категорії) може звернутися за призначенням житлової субсидії.
Формування заяви-розрахунку за паперовими лікарняними.
Відтепер, роботодавці, в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України можуть формувати заяву-розрахунок на підставі даних паперового листка непрацездатності.
Для цього у формі заяви-розрахунку необхідно зазначити тип листка непрацездатності «паперовий», вказати його серію та номер та додати до заяви-розрахунку скановану копію паперового лікарняного (кольорову).
Зміни в законодавстві.
На урядовому порталі оприлюднено постанову Кабінету Міністрів України від 20.01.2023 № 79 “Деякі питання призначення і виплати щомісячної грошової виплати деяким категоріям громадян з числа осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною і брали безпосередню участь у захисті суверенітету та територіальної цілісності України, та членам сімей загиблих (померлих) громадян з числа осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною“.
Зокрема, затверджено Порядок, яким визначено механізм призначення і виплати зазначеної щомісячної грошової виплати. Постанова передбачає, що призначення і виплата щомісячної грошової виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України, у тому числі особам, які не є пенсіонерами. Щомісячна грошова виплата встановлюється з 1 січня 2023 року, якщо звернення за її призначенням матиме місце до 1 липня 2023 року.
Особам, які одночасно мають право на отримання щомісячної грошової виплати, передбаченої Законом України “Про щомісячну грошову виплату деяким категоріям громадян” , та пенсії відповідно до Закону України “Про пенсії за особливі заслуги перед Україною” чи підвищення та/або надбавки до пенсії, щомісячного довічного грошового утримання або державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до Законів України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, “Про жертви нацистських переслідувань”, виплата здійснюється за однією з цих підстав.
Пенсійному фонду України доручено забезпечити автоматичне призначення щомісячної грошової виплати особам, які набули на неї право та станом на 1 січня 2023 року перебували на обліку в його територіальних органах як отримувачі виплат відповідно до Законів України “Про пенсії за особливі заслуги перед Україною”, “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, “Про жертви нацистських переслідувань”, за матеріалами пенсійних справ (за наявності необхідних документів).
Довідково: Нормативний акт прийнято з метою забезпечення реалізації норм Закону України “Про щомісячну грошову виплату деяким категоріям громадян”, що набув чинності з 1 січня 2023 року.