БЮДЖЕТ РЖИЩІВСЬКОЇ ГРОМАДИ-2024: ДОПОМОГА ЗСУ, ЗВІТИ ТА ПЛАНИ
Протягом 2022 – 2023 років за рахунок коштів місцевого бюджету постійно надавалась допомога Збройним Силам України. Захист нашої Вітчизни та Перемога у війні проти російського загарбника є нашим пріоритетом, тож Ржищівська громада намагається робити все можливе для підтримки ЗСУ.
У 2022 -2023 роках було виділено кошти на наступні потреби:
- 35 179 708 грн - фінансова підтримка в/ч (закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання);
- 2 226 000 грн – виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, жителям громади;
- 1 234 564 грн – фінансова підтримка Ржищівського ДФТГ;
- 360 000 грн – допомога сім’ям загиблих військовослужбовців;
- 332 765 грн – ритуальні послуги та товари, пов’язані з похованням загиблих військовослужбовців;
- 122 900 грн – матеріальна допомога дітям військовослужбовців громади.
Крім того, сплачено 2 260 000 гривень матеріальної допомоги громадянам, постраждалим внаслідок атаки російських дронів на ДНЗ «Ржищівський професійний ліцей».
Загалом за рахунок місцевого бюджету Ржищівської МТГ у 2022-2023 роках надано допомоги на підтримку ЗСУ та заходи з оборони на суму 41 715 937 грн (сорок один мільйон шістсот шістдесят три тисячі вісімдесят) гривень.
Бюджети під час війни – це дещо умовні плани, які мають пристосовуватися до реалій. Але прогнози і проєкт бюджету 2024 року вже вказують на те, що він буде суттєво відрізнятися від бюджету 2023 року. Для порівняння:
- у 2023 році бюджет громади по власних надходженнях складав: 191 532 192,11 грн;
- на 2024 рік заплановано: власні надходження 116 262 500 грн. Це пов’язано з тим, що один з видів податків вилучено з місцевого бюджету і передано до державного.
Загалом з Ржищівської МТГ у 2024 році, орієнтовно, до бюджету держави буде зараховано 13 000 000 грн щомісячно, а за рік - це 156 000 000 грн. Ці кошти підуть виключно на потреби Збройних Сил України та інші заходи, визначені законодавством. Вже на вищому, а не на місцевому рівні буде визначатися, на підтримку якої саме частини будуть направлятися вищезазначені кошти.
У 2024 році бюджет громади (власні кошти) матиме значно менший ресурс, ніж у попередні роки. Незабезпеченість місцевого бюджету на заробітну плату, харчування та енергоносії становить, за попередніми розрахунками, 22 816 300 грн. Незважаючи на це, є реальні плани підтримки ЗСУ, військовослужбовців та їх родин з місцевого бюджету і в цьому році.
В рамках різних програм - діючих і тих, що знаходяться в стадії розробки, - заплановано виділити значні кошти. Приємно, що депутати міської ради також ініціюють впровадження таких програм та долучаються до їх розробки. Крім того, ми активно вивчаємо успішний досвід ухвалення аналогічних рішень в інших громад. Варто об’єднати наші пропозиції, тоді програми будуть більш дієвими та ефективними.
Виконком пропонує у профільних програмах закласти наступні заходи/видатки:
- 7 000 000 грн – на виконання заходів програми фінансової підтримки в/ч;
- 3 000 000 грн – виплата одноразової матеріальної допомоги військовим та їхнім родинам;
- 2 700 000 грн – допомога ЗСУ на розсуд депутата Ржищівської міської ради (по 100 000 грн. на кожного депутата та міського голову);
- 2 000 000 грн – співфінансування на відновлення ДНЗ «Ржищівський професійний ліцей»;
- 1 500 000 грн - на забезпечення мобільних вогневих груп для боротьби з ворожими БПЛА в рамках Обласної цільової програми оперативного та сталого забезпечення формувань, що забезпечують обороноздатність держави на території Київської області на 2023-2025 роки;
- 720 000 грн. – виплата допомоги сім’ям загиблих захисників;
- 500 000 грн. – ритуальні послуги та товари, пов’язані з похованням захисників;
- 500 000 грн. – облаштування та благоустрій Алеї Героїв (Ржищів, центральне кладовище);
- 500 000 грн. – виготовлення та встановлення Меморіалу пам’яті у м.Ржищів;
- 300 000 грн. – матеріальна допомога дітям військовослужбовців.
Варто наголосити, що процес підготовки, затвердження бюджету, а в подальшому- внесення до нього змін, має свої обмежені законодавством рамки та повинен ґрунтуватися виключно на тих вимогах, які нам доводить держава. Можна ухвалити десятки програм на сотні мільйонів, але вони так і залишаться лише на папері, оскільки не підкріплені бюджетними призначеннями. Всі пропозиції, наведені вище, цілком реальні, прораховані та можуть бути успішно реалізовані в 2024 році. Але все має йти послідовно і поетапно. Спочатку треба затвердити бюджет на 2024 рік, в проєкті якого передбачені лише захищені статті видатків. Вони обґрунтовані тим розміром коштів, які ми сподіваємось отримати від податків та інших надходжень до бюджету. Також потрібно прийняти звіт про виконання бюджету за 2023 рік. Потім визначити вільний залишок коштів, які можна буде використати тільки після того, як будуть внесені зміни до бюджету 2024 року. Саме з цих коштів і можуть бути профінансовані запропоновані заходи. Причому використання вільного залишку теж регламентується Бюджетним кодексом України і має бути послідовним. Визначаються кошти, необхідні для забезпечення захищених статей, які «просідають» у бюджеті, далі - кошти, які можуть бути використані для ЗСУ. Потім ухвалюється рішення про внесення змін до бюджету і фінансуються вже діючі програми, або розробляються і фінансуються нові. Іншого шляху немає. Наголошуємо, що всі пропозиції виконкому підкріплені реальними коштами, і їх вистачить на 2024 рік. Необхідно лише дотримуватися процедури ухвалення рішень та підтримка депутатів.
Проектом бюджету-2024 не передбачено ні ремонту доріг, ні придбання комунальної техніки, ні додаткової підтримки комунальних підприємств, благоустрою, не передбачено освітлення нових вулиць, закупівля будь-яких дороговартісних речей і т.п. Передбачено фінансування виключно захищених статей: в основному це заробітні плати та енергоносії. Причому з початку року вже видно, що по деяким галузям та заходам є недофінансування і нестача коштів. Це доведеться виправляти протягом року. Виконком, депутати, керівники установ свідомо підходять до цього питання, тож немає сумніву, що пріоритетом сьогодні є підтримка ЗСУ. Тому і будуть надані пропозиції саме по підтримці військових та їхніх родин, а не інші питання. Зважаючи на перспективи, розрахунки та аналіз надходжень, з урахуванням вільних залишків, 2024 рік ми ще зможемо пережити, забезпечуючи мінімальні потреби. А от для того, щоб у 2025 році не довелося скорочувати бюджетні заклади, треба буде оптимізувати ресурси – податки, джерела надходження. Забезпечення життєдіяльності громади, роботи соціально важливих закладів медицини та освіти, соціального захисту, культури тощо – це головна задача органів місцевого самоврядування. Але підтримка ЗСУ - наш святий обов’язок, який має бути головним чинником та аргументом при вирішенні будь-яких питань.
Щиру подяку висловлюємо всім платникам податків, які відповідально відносяться до виконання своїх обов’язків перед державою та громадою, розуміючи, що саме зараз, як ніколи, за рахунок своєчасної сплати податкових зобов’язань відбувається не лише захист територіальної цілісності нашої країни, а й забезпечується її фінансова стабільність. Сьогодні все, що може працювати – повинно працювати!
Розбрат, сварки, неузгодженість приносять користь виключно ворогу. Зараз ми маємо діяти спільно і розмовляти мовою аргументів, а не ультиматумів. Ми маємо знаходити і обговорювати питання, що нас об’єднують. Допомога ЗСУ та забезпечення життя громади - саме ці питання, а посади, ордени, грамоти, партійні та особисті переконання мають відійти на другий план. Тож закликаємо всіх до спільної та конструктивної роботи.
Ржищівський міський голова Крістіна ЧОРНЕНЬКА